Der skal handling til

Den første weekend i december samlede Radikale Venstre, med Sofie Carsten Nielsen i spidsen, en gruppe handlekraftige unge kvinder. Sammen har de nu dannet en handletank under navnet "Ligefrem". Her skal de se, hvordan man kan løse ligestillingsproblematikker i hverdagen.
Af Marie de Stoppelaar

I Radikale Venstre er holdningen klar: kampen for ligestilling i Danmark er på mange måder gået i stå. Forskelsbehandling på arbejdspladsen, puttemiddage og seksuelle krænkelser findes desværre stadig. Alligevel står flere politikere på Christiansborg fast på, at ligestilling er opnået eller endda gået for langt i Danmark.

Det bliver vi nødt til at gøre bedre. Politik kan gennem lovændringer og dagsordensfastsættelse få rykket os et stykke af vejen. Men hvis vi virkelig skal skabe forandring og sikre reelt lige muligheder, så er der brug for handling både inde- og udenfor Christiansborgs mure.

Derfor har Radikale Venstre nu nedsat Handletanken Ligefrem. Med Sofie Carsten Nielsen i spidsen har partiet samlet en gruppe på 18 unge, motiverede, handlingsorienterede kvinder i alderen mellem 15-26 år, der alle vil være med til at skabe en forandring omkring ligestilling i Danmark. Kvinderne mødes jævnligt for at udvikle deres identitet og plan for, hvordan de vil handle. Forhåbningen er, at bevægelsen vil skabe dønninger i Danmark og trække ligestillingskampen op i et nyt gear.

Lørdag d. 1. December havde Sofie Carsten Nielsen og Khaterah Parwani inviteret Handletanken til ophold på Grundtvigs højskole. Her skulle de bruge weekenden på at diskutere ligestillingsudfordringer og dilemmaer fra deres egen hverdag og i samfundet mere generelt. De blev klædt på med viden, erfaring og inspiration gennem oplæg fra fremtrædende fagfolk såsom Bjarne B. Christensen (generalsekretær i sex og samfund), Nina Groes (tidligere direktør for Kvinfo), Cecilie Nørgaard (kønssociolog), Helena Gleesborg Hansen (næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund og stifter af Stop Sexisme) mfl. Alt denne viden og debat samlede kvinderne i en række ligestillingsdilemmaer.

Under duften af dampende kaffe og morgenboller med ost samledes Handletanken og højskolens elever sig søndag morgen i den fælles spisesal. Her ventede Sofie med et veloplagt monopol bestående af politisk kommentator Søs Marie Seerup, komiker Ane Høgsberg og debattør Nikita Klæstrup. Sammen skulle de diskutere Handletankens dilemmaer, der bredte sig over alt fra barsel, seksuel chikane, mænd i ligestillingsdebatten, ligestilling i etniske minoritetsgrupper, fordomme og meget mere. Dilemmaerne kastede monopolet ud i rørende, kritiske, personlige og utrolig lattervækkende diskussioner. Det efterlod i den grad Handletankens kvinder med håb for og tro på, at vi denne weekend påbegyndte de første skridt fremad mod et mere ligestillet Danmark.

I videoen her kan du se, hvordan de så ud, da monopolet debatterede kropsidealer.