Det radikale foreningsliv fortsætter

Radikale foreninger har med raketfart måttet omstille deres aktiviteter og samvær. Og det viser sig, at corona både skaber udfordringer og øget holdfølelse. Virtuelle møder er blevet den nye virkelighed, og det pibler frem med kreative forslag, der kan holde foreningslivet i gang. Formand for Vestjyllands Storkreds og Silkeborg Kommuneforening, Svend Erik Milsgaard, fortæller her om sin corona-håndtering.
Af Kristian Brandrup

”Jeg synes, der hviler lidt mere ansvar på formanden i denne tid. Man må træffe nogle hurtigere afgørelser og har ikke helt mulighed for den vanlige demokratiske proces og inddragelse,” begynder Svend Erik Milsgaard, da han bliver spurgt, hvad det sværeste ved den nye situation er.

Ligesom alle andre foreningsformænd stod han pludselig og skulle håndtere en helt ny virkelighed, som det mildest talt er svært at finde fortilfælde for. Alligevel er Svend Erik Milsgaard gået til opgaven med oprejst pande og forsøger at holde sine foreninger kørende på bedste vis:

”Der er lavere blus på det hele, men vi holder løbende kontakt, og en del kan klares på anden måde”, fortæller han.

Radikale foreninger finder nye måder at mødes på

Over hele landet holder de radikale foreninger gang i deres aktiviteter. Her følger et lille inspirations-udpluk af, hvordan nogle foreninger har ageret:

I København har man afholdt en virtuel fredagsbar med Martin Lidegaard og Jens Rohde live fra sin Facebook-side med cirka 40 deltagere. Og man har desuden holdt en fælles online ringe-aften til personer, der ikke har fornyet deres medlemskab af partiet.

I Glostrup holder man blandt andet kontakt via en Messenger-gruppe på Facebook samt løbende åbne bestyrelsesmøder via Zoom med deltagelse af 60 % af medlemmerne.

I Lyngby-Taarbæk udsendes der løbende nyhedsbreve, og via Skype holdes der forberedelsesmøder til kommunalbestyrelsesmøder og udvalgsmøder, hvor størstedelen af bestyrelsen og gæster blandt medlemmerne deltager.

I Køge er man ved at arrangere et webinar med Europa-Parlamentsmedlem Karen Melchior, som vil finde sted i ugen op til Europa-dagen den 9. maj.

Og Dialogforum for Grøn Omstilling har afholdt en virtuel workshop med tre oplægsholdere og over 70 deltagende radikale medlemmer.

Generalforsamling i et amfiteater
Efter coronaens indtog har det været nødvendigt at tænke ud af boksen og få foreningslivet til at fortsætte på nye måder, fortæller Svend Erik Milsgaard:

”I Silkeborg Kommuneforening har vi holdt møder via Skype, blandt andet med kommende kandidater til kommunalvalget. Desuden har jeg holdt møde med min næstformand, Johan Brødsgaard, på min terrasse med god afstand og ude i det fri.” Han fortæller ligeledes, hvordan foreningen kommunikerer gennem en lukket Facebook-gruppe og løbende mails:

”Her orienterer jeg for eksempel om oplysninger og udspil fra organisationsnetværket og landsforbundet, og vi sparrer løbende med hinanden,” siger han og fortsætter:

”Lige nu ringer vi rundt til vores medlemmer. Dels til de personer, der ikke har fornyet deres medlemskab og dels til mulige kandidater. Og så arbejder vi på at holde vores generalforsamling udendørs en gang i juni i et amfiteater på Silkeborg Bad. Det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at fungere.”

Teknologien kan hjælpe fremover
Svend Erik Milsgaard fortæller, hvordan corona har været gennemgribende for foreningslivets måde at fungere på:

”Jeg fornemmer, at alle er påvirket af situationen, og vi savner at mødes face to face. Nogle ting er vi nødt til at udsætte. For eksempel havde vi nogle gode aktiviteter i januar og februar om fælles resolutioner og valgprogram til kommunalvalget. Opfølgningen til disse arrangementer er vi desværre nødt til at vente med,” siger Svend Erik Milsgaard.

Han ser dog også muligheder for at lære nyt under coronaen:

”Vi er blevet mere bevidste om, at vi kan klare nogle ting via teknologien. For eksempel er der i vores storkreds 90 kilometer fra Lemvig til Silkeborg. Så der skal være substans i møderne, hvis vi skal samles – ellers kan vi klare det virtuelt,” slutter Svend Erik Milsgaard, der ligesom mange andre foreningsformænd rundt i landet glæder sig til, at hverdagen så småt begynder at vende tilbage, så vi igen kan mødes i lidt større forsamlinger.