Flere danske børn vokser op i fattigdom

Antallet af fattige børn i Danmark er vokset med 32.000 de sidste tre år. Regeringens politik kan mærkes inde på børneværelset, og Red Barnet overvejer maduddeling for at rette op på konsekvenserne.
Af Bave Mustafa

De seneste tre år er antallet af danske børn, der vokser op i fattigdom steget med 32.000, det viser de seneste tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Men hvordan kan det passe, når resten af samfundet er blevet rigere i samme periode? Morten Østergaard har besøgt Red Barnet for at tale med deres nu tidligere generalsekretær Jonas Lindholm om konsekvenserne af den førte politik på Christiansborg.

Jonas Lindholm fremhæver særligt kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen som politiske indgreb, der har forværret børns opvækst i Danmark. Konsekvenserne kan mærkes i en sådan grad, at Red Barnet nu overvejer maduddeling:

”Der er børn, der vokser op i et rigt velfærdssamfund som det danske, som ikke kan tage mad på bordet for givet,” siger Jonas Lindholm.