Hvad er meningen? Digitalt Radikalt Folkemøde

Da Folkemødet på Bornholm blev aflyst, blev det besluttet, at Radikale Venstre ville afholde et digitalt Folkemøde. Det skete fredag den 12. juni, hvor Folkemødet blev livestreamet på Radikales Facebookside. På dagen fik vi blandt andet besøg af kærester, der har været adskilt af corona, af Margrethe Vestager og af Rune Lykkeberg. Så du ikke med? Så får du chancen for at se eller gense højdepunkterne her.
Af Karen Alne Derrous

Kærlighed kender ingen grænser
Morten Østergaard indledte dagen med en tale til de danskere, der har måttet gennemleve coronakrisen, uden den de elsker ved deres side, fordi de bor i et andet land: ”Vi tumler hver især med at finde meningen med det hele, men når virkeligheden kalder og en krise banker på, så står det også pludselig klarere for os, hvad det er, der i virkeligheden giver livet mening”. Med på dagen var også to gæster, der har oplevet adskillelsen på egen krop. I videoen kan du møde Pernille Juhl og Christian Kragh Jespersen, der begge har været adskilt fra deres kærester under corona:

Ligestilling, kvindekamp og podcast
Samira Nawa og Ellie Jokar, der lige nu har stor succes med deres fælles podcast, bød også på en samtalesalon i løbet af det digitale Folkemøde. Her kunne de, der fulgte med, stille spørgsmål til de to, der med både alvor og humor rundede emner som ligestilling, kvindekamp og diversitet. Se og hør den fine samtalesalon her:

100 året for genforeningen
Senere på dagen styrede Rune Christiansen, medlem af Sydslesvigudvalget, showet i en debat med Martin Henriksen, medlem af Sydslesvigudvalget, og Gitte Hougaard Werner, formand for Sydslesvigsk Forening, om grænser, danskhed og mindretal i anledning af 100 året for genforeningen. Se den her:
Next generation EU
Sidst men ikke mindst var Rune Lykkeberg, chefredaktør på Information, med i samtale med Margrethe Vestager om ”Next generation EU” – i en samtale om, hvad der skal til for at gøre EU stærkere både indadtil og udadtil: