Ida Auken har lavet en ny podcast

I en tid hvor konkurrencen om opmærksomheden er stor, er det nødvendigt at gå nye veje. Derfor har Ida Auken taget podcasten i brug som kampagneværktøj. Den skal formidle politik på en ny og nærværende måde.
Af Benedicte Lønstrup Nygaard

Podcasten er et medie i kraftig vækst, alligevel er det relativt nyt, at politikere laver deres egen podcast.  Men i en tid med dalende tillid til politikere er det nødvendigt at finde nye måder at kommunikere med folk på. Den menneskelige stemme i podcasten skaber nærvær, og man føler som lytter, at man kommer tættere på folkene bag. Nærværet og autenciteten i podcastmediet er meget større end ved skriftlig kommunikation.

Derfor har Ida Auken har i samarbejde med online mediet Heartbeats udgivet podcasten ”Så længe bøgen spejler”, som man kan høre her.

I en programrække på seks afsnit vil Ida finde ud af, om hele den danske selvfortælling i virkeligheden er én stor selvmodsigelse. Vi er verdens lykkeligste land, men mange af vores unge er stressede og ulykkelige. Janteloven lever stadig, men samtidig er vi ikke blege for at fortælle andre, at vi er verdensmestre i alt fra hygge til grøn omstilling. Hvad er egentligt sandheden om Danmark? Og hvilke værdier skal vi tage med os ind i fremtiden?

Det undersøger Ida, når hun tager ud i landet for at snakke med en række danskere såsom journalist Anders Agger, fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, tidl. redaktør Flemming Rose, og Dansk Psykologforenings Eva Secher Mathiasen mfl.

Omtalte personer

Ida Auken MF