Kom med til årets første Tal Med-dag

Lørdag den 18. januar gik radikale kandidater og frivillige på gaden landet over for at tale med borgerne om, hvad det bedste ved lige netop deres by var. På den måde skød vi kampagnen i gang for det næste kommunalvalg 2021. Her får du et indblik i nogle af de gode samtaler, det blev til på dagen, inden vi igen går ud lørdag den 7. marts.
Samtaler på den røde plads i København

Af Christopher Røhl – medlem af Københavns Borgerrepræsentation

Skyerne har pludselig gjort sit indtog på en ellers solrig dag. Vi står på en åben plads midt på Nørrebro.

Det er kun få dage siden socialdemokratiets integrationsordfører har gået gennem området med Information og beskrevet, hvor utilpasset, han synes, her er.

Det er imidlertid ikke det vi radikale medlemmer møder på den vindblæste plads denne lørdag.

Sammen med lokalområdets næstformand, en af de øvrige kommunalvalgsaspiranter og det lokale folketingsmedlem, Samira Nawa, er jeg ude og høre om de lokales syn på Nørrebro og resten af København.

Det er trods alt mere interessant at høre om end en socialdemokrat, der er bosat i Herlev.

På nogle store gynger i den ene ende af pladsen møder jeg to veninder. Den ene kommer fra USA, og hun besøger sin danske veninde. De kender hinanden fra udveksling.
Amerikaneren konkluderer hurtigt: "I love the people" og den danske veninde afslører sit jyske ophav, da hun udtaler, at hun elsker "al den go'e kaf', vi har".

På en anden gynge sidder en pige på omkring ti år, og hendes ældre barnepasser. Hun er på besøg inde i byen hos sin barnepasser og hun remser straks alle de ting op hun elsker: "lejlighederne, søgerne, legepladserne, loppemarkeder...", mens der livligt tages noter fra barnepasseren. Det bliver til et meget proppet skilt.

Endelig falder jeg i snak med en lokal, der har set på facebook, at Samira ville komme. Han er lektiehjælper hos røde kors og generelt optaget af at bidrage til integrationen i lokalområdet. Hans budskabet bliver ganske kort "Jeg elsker hyggen (i kbh)".

Efter en times tid på pladsen har vi fået uddelt det meste af vores kaffe og skrevet skilte nok til at fylde gulvet i en Københavnerlejlighed.

Næste gang må vi invitere ham socialdemokraten med, der er i hvert fald rigelig med grunde til at flytte til Nørrebro og København, når man spørger lokale såvel som deres gæster.

Sammen gør vi Gentofte bedre

Kristine Kryger - Kommunalbestyrelsesmedlem i Gentofte Kommune

Gentofte er en dejlig kommune. Beliggenheden med skov, strand, parker, gode skoler, daginstitutioner og ældrepleje er bare noget af det, der gør Gentofte kommune til et fantastisk sted at bo.

Som radikale i Gentofte er vi meget optaget af, hvordan vi kan blive ved med at udvikle vores kommune. Og hvem er bedre til at hjælpe med det end Gentoftes egne borgere?

I dag tog vi derfor ud på Jægersborg Allé for at høre borgerne, hvad de synes er det bedste ved vores kommune og hvad de kunne ønske sig var lidt bedre. Det kom der mange gode snakke ud af. Fælles for de fleste af dem vi snakkede med var, at de ikke kunne forestille sig et bedre sted at bo.

Vi mødte dog flere, der nævnte utilfredshed med trafiksituationen – særligt parkeringsproblemer og omlægning af busruter. Vi radikale synes, det er vigtigt at borgerne og kommunen i fællesskab gentænker trafikken og vores trafikrutiner i det daglige således, det bliver nemmere for alle at træffe det grønne valg.  Men også at kommunen sørger for, at busruterne og bustiderne er meningsfulde - især for dem som ikke har mulighed for at cykle eller bruge delebil.

På vores tur mødte vi også en ældre kvinde, der følte sig ensom og ville ønske, der var flere åbne fællesskaber for ældre i kommunen. Det bekræftede os i, hvor vigtigt det er at styrke fællesskaber for alle aldre – eksempelvis på kommunens biblioteker og i Byens Hus. For vi skal bakke op om alt det, der kan mindske ensomheden.

I Radikale Venstre vil vi knokle for, at Gentofte bliver grønnere og at alle borgere: ung som gammel får en større mulighed for at trives og føle sig som en del af fællesskabet.

Samtaler med borgmesteren i Skørping

Af Leon Sebbelin – borgmester i Rebild kommune

Vi havde nogle rigtig gode timer, omend vejret ikke ligefrem bidrog til at hæve stemningen. Det småregnede og temperaturen kunne lige snige sig op på fem grader, men et Fakta-udhæng gav ly for regndråberne.

Til gengæld var der god interesse for at svare på spørgsmålet om, hvad borgeren var særligt glad for i Rebild Kommune eller Skørping by.

Flere fortalte, at de have boet i Skørping i rigtig mange år og var glade for naturen, de mange gode aktiviteter i foreningerne og kommunens sundhedstilbud til ældre.

Flere af de yngste sagde, de var glade for skolen og specialskolen i Skørping og for, at der var mange fritidsaktiviteter. En forælder fortalte også, at han som tilflytter var meget tilfreds med kommunens servicetilbud til børn med særlige behov.

Der blev også nævnt vejstrækninger, hvor der blev kørt alt for hurtigt og huller i vejene samt SOSU-assistenter, der har alt for travlt.

Og så var der borgere, der benyttede lejligheden til at få svar på spørgsmål om eksempelvis lokalplaner og byudvikling, grundvandsbeskyttelse og andre helt aktuelle sager. Ikke mindst var der flere, som nævnte, at det var svært at skaffe frivillige nok, og søgte ideer til, hvordan man fik flere med.

VI <3 KOLDING KOMMUNE

Af Merete Due Paarup og Jesper Elkjær

Kolding er en skøn kommune. Vi ligger lige i hjertet af Danmark med masser af skov, fjord, strand og parker; gode skoler og daginstitutioner og god ældrepleje – og masser af kultur - det er bare noget af det, der gør Kolding kommune til et fantastisk sted at bo.

Som radikale i Kolding er vi meget optaget af, hvordan vi kan blive ved med at udvikle vores kommune. Og hvem er bedre til at hjælpe med det end Koldings egne borgere? I dag gik vi rundt i gågaderne for at høre borgerne, hvad de synes er det bedste ved vores kommune og hvad de evt. kunne ønske var lidt bedre. Det kom der mange gode snakke ud af. Fælles for de fleste af dem vi snakkede med, var at de ikke kunne forestille sig et bedre sted at bo.

Vi mødte flere der fremhævede at de grønne områder som Marielundskoven, Halvøen og Troldhedestien var fantastiske og mange ønskede sig mere grønt i byen. Rigtig mange fremhævede også kulturen fra Koldinghus til biblioteket, Legeparken og Slotssøbadet. Vi synes det er vigtigt at borgerne og kommunen i fællesskab udvikler kommunen. Det er vores alle sammens kommune.

På vores tur mødte vi også en ældre kvinde, der havde så travlt at hun næsten ikke havde tid til at snakke – hun skulle videre til banko. Mange var på vej ud at spise frokost på nogle af de lokale cafeer og rigtig mange havde hænderne fulde af indkøbsposer og fremhævede at det altså er meget bedre at støtte den lokale handel i stedet for at shoppe online. Nogle ønskede flere aktiviteter i midtbyen og flere fremhævede ”fuglen” og ”skoven” som det der gør det lidt mere spændende at komme i midtbyen fordi der sker noget nyt.

I Radikale Venstre vil vi blive ved med at knokle for, at byen bliver grønnere og at vi får endnu mere gang i midtbyen og gerne med kultur og mødesteder i fokus – fordi det styrker fællesskabet.