Mød klimaaktivisten, der elsker at køre bil

Majken Bilslev-Jensen har skiftet bankjobbet ud med miljøøkonomi og klimaaktivisme. Nu har hun udviklet en CO2-beregner, så det bliver lettere for folk at bidrage til klimakampen.
Af Maja Rimer

"Jeg overvejede at lade være med at gøre noget og bare nyde tiden nu og her. Men det føltes som at gå fra et brændende hus, hvor børnene skriger om hjælp. Det kunne jeg ikke".

I ti år arbejdede Majken Bilslev-Jensen med investeringer i finansverdenen, men en øredøvende tomhed fik hende til at sige op. Derfor læser hun i dag en kandidat i miljøøkonomi. På det nye studie lærte hun om tipping points, og det blev vendepunktet i Majken Bilslev-Jensens liv.

Tipping points er det punkt, hvor klimaet ændrer sig så fundamentalt, at vi ikke længere kan vende tilbage til udgangspunktet. Det sker, når en stigning i temperaturen sætter gang i en række selvforstærkende effekter: Her kan store klimasystemer på meget kort tid bryde sammen.

"Det slog mig fuldstændig ud, da jeg lærte om det her", siger hun. Og det var samtidig den viden, der fik hende til at handle.

I dag iværksætter Majken Bilslev-Jensen klima-aktivisme og udtaler sig i medierne. Men faktisk havde hun slet ikke lyst til at blive en frontperson, der går ud og taler for store forsamlinger som på årets radikale nytårsstævne. Det blev hun, fordi hun ikke kunne lade stå til. Et af hendes initiativer er Klimanetværket på Facebook, der i dag er en livlig gruppe, hvor man kan dele sine bekymringer og viden om klimaet.

Ifølge Majken Bilslev-Jensen har vi alle mulighederne, men der skal handling til - fra os allesammen. På jorden er vi syv milliarder mennesker. Vi alene har skabt den situation, vi står i, og vi alene kan få os ud af den:

"Du skal tænke som en honningbi. Den har et ret kort liv og leverer kun en tolvtedel af en teskefuld honning til fællesskabet, som ikke engang er til den selv, men til fremtidige generationer af bier -  men den gør det alligevel. Det samme skal vi gøre".

Naturen skal ind i økonomien
Et af de største problemer er Ifølge Majken Bilslev-Jensen, at vi har meget kort tid til at handle. En måde, vi kan accelerere vores indsats på, er ved at tænke klimaet og økonomien mere sammen. For ifølge Majken Bilslev-Jensen går det ikke, at økonomi og klima ses som to forskellige ting. Står det til hende, bør vi i højere grad betale økonomisk for vores klimabelastning:

"I dag er klimaet og økonomien to separate verdener, og hvis det bliver ved med at være det, skal det ende galt. Finanssektoren er utrolig effektiv til at give afkast, men hvis den kun optimerer på økonomien, når vi ikke at omstille os i tide", siger Majken Bilslev-Jensen.

Ifølge hende er en af de mest effektive måder at få økonomien til at arbejde for klimaet at indføre CO2-afgifter. Derfor har hun også været med til at starte Citizens Climate Lobby Denmark - en verdensomspændende organisation, der arbejder for, at forureneren-betaler princippet indføres:

"Vi skal indføre en skat på CO2, så vi stimulerer markedet til at arbejde i den rigtige retning. Markedet er et ekstremt effektivt værktøj. Men den her skat skal være progressiv, så vi undgår, at den har en social slagside", siger hun.

Klima-lommeregner
Den grønne tænketank Concito har opgjort, at en gennemsnitsdansker udleder 17 tons CO2. Paris-målet for 2050 er, at vi skal ned på to tons. Majken Bilslev-Jensen har beregnet, at to tredjedele skal komme fra politisk side, men at vi selv skal stå for den sidste tredjedel. For at vi kan gøre det, har hun udviklet en klimaberegner, der, når pengene er der, skal udvikles til en app, så alle har den med i lommen. Den skal gøre det muligt at lave forskellige scenarier for, hvordan vi hver især skærer ned på vores CO2-udslip:

"Modellen her går skridtet videre end bare at fortælle dig, hvad dit klimaaftryk er. Den fortæller dig, hvor du er – og hvor du skal hen for at opfylde din andel af Parisaftalens mål.
Og så fortæller den, hvordan du kommer derhen i forhold til dine præferencer", siger hun.

Med klimaberegneren vil Majken Bilslev-Jensen trække det globale ned til den enkelte - ikke med en liste, der viser alt det, vi ikke må, men ved at give os mulighed for at vælge. Vægter man bilkørsel højere end oksekød? Eller er nyt tøj vigtigere for en end at flyve?

"For mig var det vigtigt at lave en beregner, der kunne vise sort på hvidt, hvad effekten er af de her ting. Personligt elsker jeg at køre bil, og den vi har er en benzinbil. Mange steder så jeg, at det var en vigtig post at skære væk. Jeg tror ofte, tankegangen her er helt forkert, for den bygger på, at vi alle sammen skal leve ens - og hvorfor skal vi det?".

Tre ting, der batter (og en fjerde du nok ikke havde tænkt over)
Majken Bilslev-Jensen mener, vi hver især skal skære ned, hvor det passer os bedst. Hun har dog fire overordnede råd, hvis man vil forsøge at reducere sit CO2-udslip:
  1. Køb færre ting og sager: "I Danmark har vi en kæmpe import af ting og sager fra hele verden. Derfor skal vi købe mere kvalitet og mere genbrug. Og i stedet for at købe ting, skal vi købe oplevelser. Gå til koncert, gå ud og spis, få massage, køb rengøringshjælp", lyder hendes opfordring.
  2. Spis mindre kød:"Kødproduktion fra drøvtyggere udleder metangas, og generelt optager kødproduktionen enorme landområder, som vi i stedet kunne bruge til at plante træer, der binder CO2. Verdens kødproduktion fylder i dag lige så meget land som Nord- og Sydamerika tilsammen", fortæller Majken Bilslev-Jensen.
  3. Flyv mindre og tag på kanotur: "Det er en enorm belastning at flyve. Ikke kun på grund af det brændstof, fly bruger, men også fordi det udleder i nogle højder, der har op til tre gange så stor klimaeffekt", siger hun.
  4. Flyt dine pensionsmidler: "Rigtig mange pensionskasser har aktier i olieselskaber, derfor giver det mening at skifte til en, der investerer grønt. Ikke mindst fordi, der også er god økonomi i det", rådgiver Majken Bilslev-Jensen.

Nytter det noget, at vi som individer gør noget for klimaet?

"Politikerne rykker sig ikke, hvis ikke der er en befolkning, der ønsker forandring. Derfor skal vi tale med vores familie og vores venner om det her. Vi kan gøre en forskel – vi skal bare have volumen op. Og vi er på vej. Jeg kan mærke, at det summer over alt".