Morten Østergaards garanti: Vil man en anden retning end DF’s, skal man styrke os

I sommer gav Morten Østergaard en garanti til vælgerne: Radikale Venstre vil kun støtte en regering, der gør sig uafhængig af Dansk Folkepartis politik.
Garantien blev lanceret under sommerens folkemøde, men i dag får vi stadig spørgsmål om den i kommentarfeltet på sociale medier, og når Morten Østergaard sender live på Facebook. Derfor tager vi endnu et kig på den her i artiklen.

I sidste uge spurgte Allan Nielsen fx:

- Vil Radikale Venstre kunne pege på S efter et valg, nu hvor det ser ud til, at Socialdemokratiet har samlet DF’s formel op?

Det fik han dette svar på fra Morten Østergaard:

- Jeg kan godt forstå, at det spørgsmål kommer tit. Fordi det er dybt kritisk, at S er slået ind på den kurs. Men Venstre sigter efter at få et valg, der fører til, at de går i regering med DF. Så vores chance for at få en statsminister i Danmark, der ikke er afhængig af DF, er at pege på Mette Frederiksen.

En regering der ikke fører DF-dikteret politik
Men den garanti, som Radikale Venstre gav vælgerne i sommer, handler om, at Radikale kun støtter kun en regering, hvis partiet også kan bakke op om dens politik. Derfor har Morten Østergaard denne vigtige tilføjelse:

- Hvis Mette Frederiksen vil videreføre den politik, hun kan blive enig med DF om, så må hun spørge dem, om de vil gøre hende til statsminister. For vi vil ikke. Vores krav er, at vi kan få en politisk aftale, der forsikrer os om, at der bliver sat en ny kurs for Danmark. En kurs, der viser, at det gør en forskel om en regering er bragt til magten af Radikale Venstre og ikke Dansk Folkeparti, siger Morten Østergaard og fortsætter:

- Det eneste, jeg synes, der er værre end den regering, vi har nu med den DF-dikterede politik, den fører, er, hvis en socialdemokratisk statsminister gjorde det samme. Jeg kan garantere, at det bliver ikke med vores mandater.

Retningen skal være rigtig
Han understreger, at Radikale Venstre er åbne for at samarbejde med alle partier - hvis bare den politiske retning er rigtig. Og den retning handler om at skabe et grønnere, friere og stærkere Danmark. Og det gælder ikke kun på udlændingeområdet, der ellers konstant er i mediernes fokus. Det gælder også på alle andre politikområder som økonomi, klima og uddannelse.

- For mig er det her spørgsmål meget større end "bare" udlændingepolitik." Det handler grundlæggende om, hvilket samfund vi vil være. Skal vi bruge de værdier, der har sikret os et af verdens mest velfungerende velfærdssamfund til også at skabe fremgang og inkludere flere i vores fællesskab?

- Eller skal vi lade værdierne forfalde og skifte dem ud med nogle andre. Fordi vi ikke længere synes, at i Danmark er alle ligeværdige, der er ligestilling, og vi skal alle have samme muligheder uanset hudfarve og baggrund. Der er noget meget mere fundamentalt på spil her. Danskerne skal kunne se, at man godt kan løse de virkelige problemer med rigtige løsninger uden at give køb på vores værdier.

Morten Østergaard mener, at både Venstre og Socialdemokratiet “i al for høj grad fører den politik, de synes er nødvendig for, at de kan få magten.”

- Så vil man gerne have en regering, som ikke er afhængig af Dansk Folkepartis politik, så skal man styrke os, fordi vi siger åbent, at det er dét, vi sigter efter.

Den chance får Mette Frederiksen - og hvis der er flere, der vil i den retning, kan det åbne for forhandlinger, siger Morten Østergaard, der har denne bøn til vælgerne:

- Hvis danskerne vil, kan vi sætte en ny retning for Danmark, men det kræver, at de stemmer på nogle andre, end de plejer.

Omtalte personer

Morten Østergaard MF