Navne og begivenheder - juli 2020

Juni måned har budt på genåbning af Danmark, afslutning af folketingssæsonen, og så selvfølgelig nogle hårdt tiltrængte radikale arrangementer. Der har både været Tal med, digitalt folkemøde og digital grundlovsfejring. Vi kigger både tilbage på den radikale måned der er gået, og frem mod det der kommer, da der er nyt om landsmødet til september.

Digital grundlovsdagsfejring og digitalt folkemøde
Den 5. juni fejrede Radikale Venstre grundlovsdag med maner, med en hel dag fyldt med klimataler, klimarap og meget mere. Der var spændende gæster på scenen, og der blev lagt fuld tryk på de grønne ambitioner. En uge efter var var der digitalt mini-folkemøde, hvor bl.a. Rune Lykkeberg, Margrethe Vestager og Ellie Jokar prydede programmet. På den vis fik vi markeret to at årets normalt store fysiske begivenheder digitalt på god radikal maner.

Tal med 20. juni
Lørdag den 20. juni startede de fælles samtaledage så småt op igen. Her var Radikale Venstre på gaden i flere byer, andre afholdt digitale samtaledage og lignende, mens nogle pga. vejrudsigten udskød til den efterfølgende lørdag. Vi kan allerede nu se frem til lørdag den 5. september, hvor vi igen går samlet ud og taler med borgerne om det, der giver mening i deres hverdag.

Mette Annelie Rasmussen optaget på ALDE’s European Women’s Academy
Efter Forretningsudvalgets indstilling af flere kandidater til ALDES akademi for liberale, kvindelige kandidater, har ALDE valgt at optage en enkelt af kandidaterne på EWA. Der er tale om Mette Annelie Rasmussen, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation. Stort tillykke til Mette, og stor tak til de andre, der ansøgte!

Landsmøde 2020
Forretningsudvalget har besluttet, at landsmødet 2020 afvikles som et 1-dagsmøde lørdag d. 19 september. Alle medlemmer kan tilmelde sig, men delegerede vil have førsteret i tilfælde af, at deltagerantallet skal nedjusteres. Landsmødet afholdes på Hotel Nyborg Strand, men vil også blive live-transmitteret. Se program for dagen her.

Alle medlemmer vil i løbet af juli modtage invitation med nærmere information, tilmeldingslink, foreløbigt program m.m.

Globalisering og Demokrati på Grundtvigs Højskole
Marianne Jelved er igen i år medarrangør på et sommerkursus på Grundtvigs Højskole, og hun vil gerne have dig med. Årets sommerkursus handler om Globalisering og Demokrati. Her vil vi se nærmere på de udfordringer, muligheder og dilemmaer vi står overfor i den digitale fremtid. Mød bl.a. chefredaktør hos Berlingske Mette Østergaard, journalist Maya Tekeli fra ”Det lille mememageri”, museumsdirektør Lone Johnsen fra Danmarks Tekniske Museum og mange andre. Sommerkurset finder sted søndag d. 2. august til og med lørdag d. 8. august. Beskrivelse, program og tilmelding kan tilgås via følgende link: https://grundtvigs.dk/sommerkursus/globalisering/