Navne og begivenheder - juni 2020

Maj måned har, på trods af coronavirus, budt på både et succesfuldt digitalt hovedbestyrelsesmøde og på en markering af partiets nu 115-årige historie. Nu kigger vi ind i en juni måned, hvor vi kan se frem til et digitalt minifolkemøde med masser af spændende indslag og endnu en omgang tal med. Derudover skal Radikale Venstres landsforbund have ny næstformand.
Grøn Grundlovsdag  5. juni

På Grundlovsdag, fredag den 5. juni laver vi 12 timers klimalive fra Slotspladsen foran Christiansborg. Morten Østergaard er vært, når vi holder Grøn Grundlovsdag og vil i løbet af de 12 timer holde sin egen grundlovstale. Du kan også se frem til at høre metrolog Jesper Theilgaard, Sofie Carsten Nielsen og en række andre interessante personers Grønne Grundlovstaler. Udover talerne byder vi på klimatalks og masser af grønne samtaler. Læs mere her

Digitalt Minifolkemøde 12. juni

Fredag den 12. juni afholder Radikale Venstre en digital miniversion af årets Folkemøde, der som bekendt blev aflyst. Ligesom det "normale" Folkemøde forsøger vi at bringe politik tættere på jer og sætte demokratiet i fokus. Hele programmet livestreames på facebook, så derfor kan du følge med hjemme fra sofaen, eller hvor det nu passer dig.

Det endelige program er på vej, og kommer til at byde på taler fra Morten Østergaard og Margrethe Vestager. Og så vil der være samtalesalon med Samira Nawa og Ellie Jokar, der lige nu har stor succes med deres fælles podcast.

Tal med 20. juni

Danmark lukker stille og roligt op igen og folk er kommet tilbage på gader og stræder. Og der er et næsten akut behov for en samtale, der ikke foregår på de sociale medier. Efter flere år, hvor mange oplevede politik var meningsløstog ikke handlede om virkelige problemer for virkelige mennesker, så har politik de sidste tre måneder været meget nærværende for alle. Hvem må vi kramme; hvor mange må vi handle ind; kan mine børn komme i skole? Og er der et arbejde til mig i morgen? Alt sammen afgjort af politiske beslutninger. Derfor er der brug for den demokratiske samtale.

For hvor skal vi hen nu? Hvordan bygger vi Danmark op igen? Hvad med den grønne omstilling? Hvad gør vi i vores kommune; hvad gør vi i vores region?

Lørdag den 20. juni genoptager vi den direkte samtale med mennesker og spørger dem, hvad meningen er med det hele, og hvordan vi kommer videre herfra. Der er så meget at snakke om, og der er så mange holdninger, der fortjener at blive hørt og bragt videre. Vi væbner os med håndsprit, behørig afstand og et åbent sind.

Vi håber, I vil være med. Det bliver hyggeligt, og vejrudsigtensiger solskin.

Radikale Venstres landsforbund skal have ny næstformand

På landsmødet i september, skal vi vælge en ny landsnæstformand. Forretningsudvalget har lavet et opslag, som du kan finde her. Der er oprettet både en gruppe på medlemsnetværket og en gruppe på Facebook, hvor man kan lægge sit kandidatur op, og hvor alle kan stille spørgsmål. Alle interesserede opfordres til at overveje et kandidatur og alle kandidater til at melde sig inden 1. august. Herefter vil der blive arrangeret et par online-debatter og forhåbentlig også et par fysiske.

Digitalt hovedbestyrelsesmøde 16. maj

Lørdag den 16. maj afholdes et hundrede procent digitalt Radikalt hovedbestyrelsesmøde med hele tre personvalg til dialogfra, nemlig dialogfora for henholdsvis uddannelse og forskning, sundhedspolitik og erhvervspolitik. Givet coronasituationen tre højaktuelle dialogfora, der får nok at se til. Derudover var der også valg til resolutionsudvalget, der gennemgår og indstiller resolutioner til hovedbestyrelsen og derefter landsmødet.

Til Dialogfora for uddannelse og forskning blev Finn Hartvig Nielsen fra Fyns storkreds valgt til formand. Til styregruppens øvrige medlemmer blev Cecilie Andersen fra Nordsjællands Storkreds, Ida Bech Karlsen fra Fyns Storkreds, Jens Hørlück fra Østjyllands Storkreds og Jeppe Trolle fra Sjællands Storkreds valgt.

Marianne Mulle Jensen fra Nordjyllands Storkreds blev valgt til Dialogforum for sundhedspolitik, hvor hun bliver akkompagneret af Anne Skau Styrishave fra Fyns Storkreds, Annette Randløv fra Københavns Omegns Storkreds, Morten Lorenzen fra Nordsjællands Storkreds og Sanne Aasborg Fandrup fra Københavns Omegns Storkreds som styregruppens øvrige medlemmer.

Til Dialogforum for erhvervspolitik blev Kim Østrup fra Københavns Omegns Storkreds valgt som formand. Han får i styregruppen selskab af Børge Sørensen fra Østjyllands Storkreds, Jacob Netteberg fra Nordsjællands Storkreds, Jens Hørlück fra Østjyllands Storkreds og Mads Bay fra Københavns Storkreds.

Endelig blev Kristina Siig fra Fyns Storkreds, Johan Stubbe Østergaard fra Nordsjællands Storkreds og Kristine Kryger fra Københavns Omegns Storkreds valgt til resolutionsudvalget.

På hovedbestyrelsesmødet blev der i øvrigt drøftet procedure for landsmødet til september under forskellige forhold, alt efter hvordan situationen med Coronavirussen ser ud. Desuden debatterede hovedbestyrelsen hvordan dialogforaerne kan styrkes i forbindelse med partiets politikudvikling, og så var der politisk debat med blandt andet Morten Østergaard og Sofie Carsten Nielsen.

Radikale Venstre fyldte 115 år!

Den 21. maj 1905 blev Radikale Venstre grundlagt. Siden da er det blevet til mange store og vigtige fremskridt, og derfor blev partiet torsdag den 21. maj 2020 fejret blandt radikale hjerter landet over. Du kan blandt andet se landsforman Svend Thorhauges lykønskninger her og politisk leder Morten Østergaards lykønskninger her.