På gaderne for at tale med dem, det hele handler om

En regnvåd lørdag i december blev gaderne rundt om i Danmark farvet med Magenta. Kandidater var ude for at få en snak med folk. Radikalt har været med Ida Auken rundt på Frederiksberg. Her tog hun udfordringen op og gik rundt og ringede på hos frederiksbergborgerne.
Gaderne fyldes med pytter, der plasker, når vi går forbi. Ida Auken har pakket sig så godt ind, at man kunne frygte for maskeringsforbuddet. Mens vi traver afsted, går flere af de frivillige, arm i arm under paraplyen, i gang med at øve sig i at forklare, hvorfor EU er vores bedste svar på at løse tidens største kriser. EU er dagens tema for tal med kampagnen.

Hvad nu hvis ikke jeg kan huske det hele? spørger en af de nye frivillige på Ida’s kampagne. Det gør slet ikke noget, bliver der svaret. I dag handler det ikke om at huske alle 132 punker i FREMAD. I dag handler det om, at vi skal vi lytte og tale med folk – i stedet for kun at fortælle det, vi allerede har gennemskuet.

Og det er vi langt fra de eneste, der gør denne dag. Over hele landet går radikale kandidater på gaden denne lørdag for at tale med folk om EU. Alle steder spørger vi: Hvad skal vi have mere eller mindre af, når det kommer til det europæiske samarbejde? På den måde er den gamle politiske salgstale, hvor borgeren øredøves af politik udskiftet med en samtale, hvor politikeren lytter for at blive klogere.

Det handler om tillid, og den begynder med samtalen mellem mennesker. Håbet er, at radikale folk kan genskabe noget af den tillid, der de seneste år er gået tabt til politikerne. Siden i sommers har Radikale Venstre derfor sat lørdage af til at gå på gaden for at tale med folk om alt fra det gode børneliv, klimaforandringer og til dagens tema, der er EU samarbejdet.

Ida Auken har denne lørdag besluttet sig for at lave Tal Med ved at stemme dørklokker. På den måde møder hun folk, hvor de er. Vi mødes på Frederiksberg, hvor vi først prøver at ringe på hos flere lejelighedsopgange, men vi får ikke noget svar og drejer ned ad en villavej. Dem, der ikke er hjemme får en flyer med en personlig post-it hilsen på. Dem har Ida skrevet, inden vi begav os ud i regnen.

Vi skal gennem en havelåge for at komme ind til det første hus. Vi kan se, der er lys og går videre ad stien hen til døren.

”Alle tyve bliver skudt”, står der på et skilt til højre for døren.

Skal vi ringe på her? spørger jeg Ida. Der går et øjeblik, før hun svarer, ja lad os bare prøve. Der går et minut. Måske to før døren langsomt åbner. I døren står en lav herre med hvidt hård og et venligt smil.

-Hej jeg hedder Ida Auken, jeg er medlem af folketinget. Vi er her i dag, for at tale med andre end dem jeg plejer inde på Christiansborg.

-Hej jeg hedder Søren. Jeg kan godt genkende dig. Din mor er Margrethe Auken ikke?

-Jo, det er rigtigt. Vi er her, for at blive klogere på, hvad du godt vil have mere eller mindre af i EU. Har du fem minutter til at tale lidt med os om det?

-Ja da kom bare ind, I skal da ikke stå derude i regnen, siger Søren.

Vi træder inden for i den lille opgang indtil parcelhuset. Søren fortæller, han er gammel venstremand. Han kan godt lide de Radikale, men han synes, partiet er lidt for slappe på nogle områder. Ida spørger ham om, hvilke han tænker på. Dertil svarer han flygtninge og migration. Vi kan ikke bare lade alle folk kommer hertil, forklarer han. Ida fortæller, at det heller ikke er de radikales politik. Vi går ind for at skabe kontrol gennem et samarbejde med de andre lande i EU. Det synes Søren, er en god idé.

Foto: Første stop. Ida Auken blev inviteret inden for hos Søren, der grundlæggende synes, EU er en god idé.

Vi traver videre, og selvom regnen siler ned, er stemningen god.  Måske stemmer Søren ikke Radikalt til næste valg. Måske gør han.

Og aldrig har samtalen været vigtigere. Tilliden til vores demokrati og til vores politikere daler. Mens radikale kandidater gik på gaden for at tale med mennesker over hele landet, var der massive og voldelige protester mod det etablerede styre i Frankrig. Radikale Venstre tror på, at vi kan bekæmpe mistilliden ved at møde mennesker og tale med dem - en til en.

Efter et par timer senere mødes vi med de andre dørklokke-hold. Vi skynder os ind i varmen på en café og vender dagen over en kop kaffe. Alle er glade og ingen har oplevet smækkede døre. Tværtimod blev folk glade for, at vi kom for at tale med dem.

Denne lørdag var det sjette gang, at radikale var på gaden for at tale med mennesker om, hvad der fylder i deres liv: Om hvad de gerne vil have mere og mindre af i politik. Det vil partiet fortsætte med at gøre en lørdag hver måned fra nu af og indtil valget. Næste gang er den 12. januar, hvor kandidater over hele landet igen vil gå på gaden for at tale med og ikke kun til mennesker om, hvordan vi løser de udfordringer, vi står over for.

Omtalte personer

Ida Auken MF