Radikal kampagne når en million hits

I 2018 gik Radikale Venstre sammen Liberal International om fejringen af 70 års jubilæet for FNs Menneskerettighedserklæring. Et vigtigt element i fejringen var en online kampagne, hvor vi ved hjælp af infografik, videoer og artikler satte fokus på indholdet, historien og kampen for de universelle rettigheder. Kampagnen blev en stor succes og i dag er vores indhold set over en million gange
I forbindelse med projektet blev der også produceret en række infografikker om udvalgte artikler i menneskerettighedserklæringen som du også kan se i artiklen.

Charlotte Burgess
Som formand for vores internationale udvalg var der ikke tvivl om, at vi i Radikale skulle være med til at fejre 70 års jubilæet. Kampen for den personlige frihed og individets ukrænkelighed er en af de mest fundamentale liberale værdier, som vi i Radikale står last og brast om.

Samarbejdet mellem Radikale og Liberal International blev mulig med støtte fra Hermod Lannungs fond og et dedikeret team af medarbejdere fra Liberal International med stor erfaring indenfor online campaigning og menneskerettigheder og ikke mindst stor opbakning fra Liberal Internationals menneskerettighedskomité.

Men jubilæet skulle ikke kun være en skønsang og en hyldest af de demokratiske samfund. For er der noget det internationale samarbejde har lært mig, så er det, at liberale kræfter overalt på kloden kæmper en daglig kamp for de rettigheder som vi næsten tager for givet. Så et jubilæum skulle ikke kun fejre sejre, men også sætte fokus på de kampe, der stadig kæmpes.

Udover den digitale kampagne var et af de største øjeblikke da en lange række partiledere fra alle dele af verden genbekræftede deres støtte til værdierne i menneskerettighedserklæringen på Liberal Internationals kongres i Senegal ved at sætte deres underskrift på et stort banner med det radikale logo.

Da projektet kulminerede i december 2018 med en konference på Christiansborg, var der ingen der havde forudset coronaens komme, og dermed heller ikke hvordan vores frihedsrettigheder igen er kommet under pres rundt om i verden. Det er sket gennem lovgivning, der under dække af at skulle beskytte landets borgere, fører til begrænsning af ytringsfriheden, koncentration af den politiske magt og øget statslig overvågning.

Jeg er derfor også glad for, at vi endnu en gang med støtte fra Lannungfonden kan gå sammen med Liberal International om et menneskerettighedsprojekt. Denne gang med fokus på digitale rettigheder - stay tuned.
I  denne video kan du se high lights fra vores kampagne