Radikalt corona-overblik

Radikale Venstre arbejder hver dag for, at genåbningen bliver både grøn og retfærdig. Den seneste tid har vi været med til at sikre, at kærlighed igen kan krydse grænser, vi har givet en håndsrækning til de mest udsatte og åbnet op for, at flere forskere igen kan vende tilbage til laboratorierne. Her får du de seneste ugers tiltag.
Af Maja Rimer

Den 6. april meddelte statsminister Mette Frederiksen, at Danmark vil genåbne forsigtigt, og vi derfor skal leve med begrænsninger mange måneder endnu. Det betyder blandt andet, at alle sommerens festivaler aflyses men også, at de mindste kan begynde i børnehave og skole igen. Siden er der taget flere skridt mod genåbningen, som du får her.

Tusindvis af erhvervsdrivende kan nu få støtte inden 1. maj
Erhvervsordfører Katrine Robsøe har presset på for, at de mange virksomheder, der endnu ikke har fået lønkompensation, nu kan få det, så der kan komme løn på bankbogen inden den 1. maj.

Det betyder, at der ikke gennemføres kontrol af, om virksomhederne er berettigede til det ansøgte beløb, inden man udbetaler støtte. Men efterfølgende vil Erhvervsstyrelsen kontrollere, om virksomhederne var berettiget til kompensation. Læs mere om aftalen her.

Hjælp til de mest udsatte
Socialordfører Rasmus Helveg har været med til at sikre 215 mio. kr. til socialt udsatte børn og voksne, så de kan komme bedst muligt igennem krisen.

Med aftalen får de børn, der har haft det sværest under nedlukningen, hjælp til at komme godt i gang med skolen igen. Det sker eksempelvis ved at hjælpe organisationer som Muskelsvindfonden, der nu kan sikre bedre hjemmeundervisning for børn, der ikke kan komme tilbage til skolen og deres klassekammerater, skriver Rasmus Helveg på Facebook. Læs mere om aftalen her.

Varehuset IKEA åbnede den 27. april for deres butikker efter flere ugers frivillig nedlukning
”Vi er jo lukket ned frivilligt, og det er også frivilligt, om vi vil åbne igen. Vi tager myndighedernes anvisninger om sundheden og sikkerheden meget alvorligt, og vi har derfor brugt nedlukningstiden på at se på, hvor vi skal implementere de foranstaltninger, der gør, at vi føler, at vi står 100 procent inde for de gældende retningslinjer,” siger Ikeas Country Communication Manager Christian Mouroux Pedersen til Avisen.dk.

Men den udmelding skaber uklarhed, mener politisk ordfører Sofie Carsten Nielsen:

”Hvis ikke de må gøre noget, der er lovligt, og følge opstillede retningslinjer, så må man give påbud og klarere retningslinjer. Vi kan ikke have, at en virksomhed skal 'regne den ud' eller ringe ministeren op først, før den må være til,” siger Sofie Carsten Nielsen til Berlingske.

Kærlighed i coronatid
Nu kan udenlandske ægtefæller, samlevere, forældre og børn igen komme ind i landet. Andet gav da heller ikke mening - selvfølgelig er det et "anerkendelsesværdigt formål" at ville se sine kære. Det mener udlændingeordfører Andreas Steenberg. Men det har det ikke været under corona, og derfor har mange måtte undvære hinanden i denne tid. Det er nu ændret. Med hjælp fra en lang række danskere, der har delt deres historier, har Andreas Steenberg kæmpet for kærligheden på tværs af grænser. Forhåbentlig kan de blive genforenet nu. Men vi hører også gerne, hvis folk fortsat oplever problemer - for selvfølgelig skal der ikke være grænser for kærligheden.

Frisører, køreskoler og domstole åbner - og flere forskere kan vende tilbage til laboratorier
Fra mandag den 20. april måtte flere mindre virksomheder åbne igen. Det gælder mindre erhvervsdrivende som frisører, massører og køreskoler. Derudover fik flere offentlige institutioner også mulighed for at åbne. Det gælder blandt andet domstole, fængsler og forskningslaboratorier. Læs mere om aftalen her.

”Jeg har bestilt tid hos frisøren - har du? Dejligt at vi kan give de små virksomheder og domstolene lov til at åbne igen,” skriver Morten Østergaard på Facebook.

Aftalen indebar også, at flere forskere kan genoptage deres forskning. Et område forsknings- og sundhedsordfører Stinus Lindgreen har kæmper for ville blive genåbnet:

”Personligt er jeg rigtig glad for, at man også vil give mere adgang til forskningslaboratorier. Det lyder måske ikke så vigtigt, men det får stor betydning for de forskere, der er i gang med kritiske forsøg, der pludselig blev stoppet, ligesom det for især PhD-studerende og post docs kan betyde, at månedernes og års arbejde ikke et spildt,” siger han.

Hjælpepakker til erhvervslivet udvides og forlænges
Erhvervsordfører Katrine Robsøe har den 19. april sammen med resten af partierne i Folketinget udvidet og forlænget aftalerne for erhvervslivet. Robsøe ser særligt tre radikale sejre i aftalen:

Aftalen sikrer en forlængelse af komparationen for faste omkostninger frem til den 8. juli med mulighed for forlængelse. Det giver selvstændige og freelancere en ekstra måned og derudover bliver der laver en ny kompensationsordning for freelancere med blandede A- og B-indkomster. Læs hele indholdet af aftalen her.

Nødpulje til kulturlivet
Den 18. april vedtog Folketinget at udvide kompensationsordningen for kulturlivet. Og så bliver der oprettet en nødpuje for dem, der ikke er omfattet af de eksisterende ordninger. Det skriver Kulturministeriet i en pressemeddelelse. Det betyder, at flere nu kan søge om hjælp. Det glæder kulturordfører Zenia Stampe, der ellers har stået alene i kampen for kulturlivet. Læs om Zenias oplevelser med forhandlingerne her:

De mindste børn begynder i skole og daginstitution
Onsdag den 15. april kunne børn op til 5. klasse begynde i daginstitution og skole igen. Men de nye kvadratmeterkrav gør, at der er plads til færre børn i institutionerne, hvorfor flere forældre fortsat må holde deres børn hjemme. Det gælder ikke mindst hovedstaden. Af samme grund har flere kommuner, herunder Gladsaxe og København tilbudt forældre at få refunderet betaling til dagtilbud. Det skriver TV2. Derudover skal børnene også vænne sig til at holde større afstand og tilbringe dagen med de samme børn, så man mindsker smitten.

Aftale om forældrebetaling på dagtilbudområdet
Også landets dagtilbud, SFO’er og klubber åbnede den 15. april. Men de første dage viste, at flere kommuner har brug for længere tid til at komme på plads og med genåbningen følger også flere restriktioner og merudgifter. Derfor har et flertal besluttet at sikre flere penge til genåbningen af dagtilbud.

På den måde kan både private og kommunale dagtilbud få kompensation for, at merudgifter forbundet med genåbning af dagtilbud og fritidstilbud, herunder kommunernes mulighed for at indføre reduktion i forældrebetaling, vil indgå i en samlet forhandling med KL og Danske Regioner omkring corona-relaterede udgifter. Det skriver Regeringen på deres hjemmeside.

Det betyder, at både private og kommunale dagtilbud kan få kompensation for merudgifter frem til den 11. maj. Kommunerne får også mulighed for at reducere betalingen for økonomisk trængte familier, der måske har mistet deres arbejde eller er sendt hjem uden løn på grund af corona. Eventuelle udgifter til reduceret forældrebetaling i kommunerne før den 15. april 2020, vil dog ikke blive kompenseret.

Håndtrykslov suspenderes
Efter pres fra blandt andet Radikale Venstre indvilligede udlændinge- og integrationsministeren den 16. april i, at håndtryk ved statsborgerskabsceremonier sættes på pause, nu hvor håndtryk generelt frarådet.

”Den sunde fornuft har sejret. Håndtryk er dum symbolpolitik og det giver hverken mening før, under og efter Corona. Jeg fik nyheden i morges og glæder mig over at de mange nu kan få deres statsborgerskab,” skriver udlændingeordfører Andreas Steenberg på Twitter.

Dele af sundhedsvæsenet genåbnes
Regeringen indgik den 13. april en aftale med regioner, kommuner og de praktiserende læger om at øge aktiviteten i sundhedsvæsenet. Det betyder blandt andet, at praktiserende læger kan tage flere patienter og regioner kan genoptage nogle af de behandlinger, der har været udsat på grund af corona. Lige nu er der mere end 10.000 operationer og behandlinger, der er udskudt eller aflyst, siger direktøren for Danske Patienter, Morten Freil, til TV 2.

Gymnasieelever og HF’ere skal til færre eksamener
Et flertal besluttede den 8. april, at elever i 3g og 2. HF skal op i færre prøver til sommer. Resten af prøvekaraktererne erstattes af årskarakter, det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

”Jeg er først og fremmest glad for, at de kommende studenter nu får klar besked om, hvordan de skal afslutte deres gymnasietid. Det er rigtigt vigtigt, at eleverne og deres lærere og rektorer ved, hvad de skal arbejde hen imod. Med aftalen har vi fundet en fin balance, hvor eleverne afslutter deres uddannelse med at gå til eksamen – samtidigt med at vi tager hensyn til, at vi står i en speciel situation og derfor afholder færre eksaminer end normalt,” siger Anne Sophie Callesen, ungdomsuddannelsesordfører for Radikale Venstre.

Mette Frederiksen lover plan for genåbning i næste uge
Mange har krævet et svar fra statsministeren. Det gælder ikke mindst Radikale Venstre, der har efterlyst en samlet plan for genåbningen. Som Morten Østergaard siger til mediet PolicyWatch.

"Danmark har brug for en strategi for genåbningen, som både indeholder et mål, en teststrategi og en plan for, hvordan vi afvikler restriktionerne.”

I næste uge kommer den så, og her vil regeringen løfte sløret for, hvilke borgere og virksomheder der kan vende tilbage til hverdagen hvornår.