Rapsekretæren fyrede op klimarap

Grøn Grundlovsdag sluttede af med et brag, da Morten Østergaards rapsekretær, Pede B, fyrede op for folkets klimarap. Rappen samlede op på hele dagen og tog udgangspunkt i de mange stærke klimaord, vi har fået tilsendt fra nær og fjern den seneste tid, og som blev nævnt af gæster i løbet af dagen. Læs og lyt med og få et indblik i, hvilke klimaord deltagerne ved Grøn Grundlovsdag og danskerne valgte at fremhæve.

Af Sille Alstrup Yrt

Billede af Pede B der er i gang med at rappe et referat af dagens klimaklamp

Hvis vi siger klimakamp - hvad siger du så? Det spørgsmål sendte vi ud i ugen op til Grøn Grundlovsdag. Det førte til, at vi fik tilsendt en overvældende mængde billeder af mennesker, som viste deres vigtigste klimaord frem på et stykke papir sammen med #GrønBetyderNu.

Disse billeder blev til Grøn Grundlovsdag vist på en stor skærm på Christiansborgs Slotsplads. Billederne fungerede som en påmindelse til alle på Christiansborg: Vi er mange, der fortsat ønsker klimahandling. Nu!

Vi har sammensat en collage af billederne, som du kan se herunder. Måske kan du genkende dig selv, eller en du kender?

Collage af folk der beskriver med et ord, hvad de forbinder mest med klimakampen

Det var dog ikke alt, billederne blev brugt til. Pede B tjekkede nemlig ind fra morgenstunden til Grøn Grundlovsdag Slotspladsen og påtog sig rollen som Morten Østergaards rapsekretær. Han lyttede derfor koncentreret med hele dagen, så han kunne opfange de vigtigste klimaord fra de mange klimatalks og grønne grundlovstaler, som fandt sted i løbet af Grøn Grundlovsdag.

De vigtigste ord samlede rapsekretæren i folkets klimarap, som han skrev i løbet af dagen og til sidst fremførte som en opsummering på de mange indslag. Rapsekretæren flettede selvfølgelig også nogle af de klimaord, som var blevet tilsendt, ind i rappen.
Lyt med og spids øre så kan du måske spotte Monica Skadborgs klimaord ”carbonbudget”, Otto Brøns-Petersens ”omkostningseffektivitet”, Anders Storgaards ”generationskontrakt”, Jesper Theilgaards ”CO2-afgift” eller Christians Fuhlendorffs ”Tesla”.