Tilbage til hverdagen. Mød frisøren Nick, der er tilbage i salonen

Da frisøren Nick Jørgensen hørte, at han sammen med kollegaerne kunne åbne salonen igen, blev han rigtig glad. Men han blev også nervøs. Læs med og hør om åbningsdagen, som blandt andet bød på en klipning af Morten Østergaard og hør, hvordan Nick har været påvirket af nedlukningen.
Af Sille Alstrup Yrt

Nick Jørgensen er en ud af tre indehavere af frisørsalonen Grau, der er placeret i indre København. Ligesom store dele af det danske samfund måtte salonen lukke ned den 18. marts på grund af corona. Nu er salonen åben igen. Det blev nemlig besluttet, at flere små og mellemstore virksomheder, herunder frisører, måtte slå dørene op igen fra mandag den 19. april.

Går en travl og anderledes tid i møde
Allerede kort tid efter udmeldingen, begyndte Nicks telefon at kime, og der var ikke tvivl om, at kunderne stod i kø for at få klippet spidserne og farvet udvoksningerne.

”Vi går virkelig en travl tid i møde. Kunderne begyndte allerede at ringe omkring ved 5-tiden om morgenen efter udmeldingen. Der var også mange kunder, der skrev til mig ugen op til. De ville være sikre på, at de kunne få en tid, hvis vi kunne åbne igen,” fortæller Nick.

Nick og kollegaerne har sørget for at rengøre og afspritte hele salonen. Derudover er salonen forsynet med massere af håndsprit. Værktøjet bliver sprittet af løbende, og der blevet bestilt masker hjem. Selvom de allerede nu prøver at undgå at stå ansigt til ansigt med kunderne, er der nemlig behandlinger, som farvning af bryn og vipper, hvor dette ikke er muligt. Her er der behov for masker. Om afstanden i salonen fortæller Nick:

”Vi er så heldige, at vi normalt ikke står tæt sammen og arbejder i vores salon. Det gør, at vi har et godt arbejdsmiljø lige nu, da vi kollegaer og kunder ikke behøver at komme hinanden mere ved end højst nødvendigt. Det betyder, at vi alle tre kan have en kunde på samme tid. Det er luksus og dejligt, at indretningen kommer os til nytte nu.”

Glad men nervøs: åbningsdagen
Nick blev glad, da han hørte, at salonen kunne åbne igen. Men han blev også nervøs.

”Det var usikkerheden omkring, hvor meget vi skulle ændre, der gjorde mig nervøs. Det hele gik så stærkt, og vi skulle nærmest være klar fra den ene dag til den anden. Og vi ville jo gerne gøre det godt. Det var lidt ligesom at skulle op til eksamen, hvor hele Danmark kigger med. Hvad er rigtigt, hvad er forkert? Hvad må man, hvad må man ikke? Folk har mange forskellige holdninger og meninger. Derudover er det jo forskelligt, hvordan man driver salon. Vi vil gerne drive den meget personligt. Det kan være svært nu, hvor vi ikke kan hilse på vores kunder med et kram. Mange ting må ændres, og jeg var nervøs for, hvordan det skulle gå,” fortæller han.

Heldigvis endte åbningen af salonen med at blive en god oplevelse.

”Kunderne var rigtig glade her på åbningsdagen, og vi har fået så meget støtte. De er bare guld værd. Der er kunder, som har betalt to gange for deres behandling for at støtte op om os økonomisk. Det er så rørende. Jeg kan nærmest ikke sige tak nok gange. Det har været dejligt at se, at der kom noget indtjening ind og mærke, at der er nogen, der bakker op, da vi ikke har fået udsættelse eller kompensation endnu. Kunderne har også været meget forstående overfor vores ændrede arbejdsmåde, og vi har kunne grine lidt af situationen. Det er forløsende, at vi kan joke lidt om det, fordi det letter på stemningen i så alvorlig en situation,”fortæller Nick, som tydeligvis er meget rørt over den store opbakning.

En af de glade og faste kunder, som måtte undvære et kram på åbningsdagen, var Morten Østergaard, som var Nicks første kunde mandag morgen. Mens han fik klippet lokkerne af Nick, sendte han live på Facebook fra salonen, hvor en masse spørgsmål fra danskerne blev besvaret. Du kan se live-sendingen fra salonen her:

Udfordringer: venteposition, økonomi og hjemmeklipninger
Især ventepositionen har været svær at håndtere for Nick:

”Det var virkelig ubehageligt, at vi ikke vidste, hvornår vi kunne åbne igen. Jeg har siddet med mange følelser. Jeg har været vred, ked af det og frustreret. Men samtidig har jeg også været glad for, at der er nogen, der har taget ansvar og udmeldt, at vi skulle lukke. Det havde heller ikke været sjovt, hvis vi skulle gå på arbejde og udsætte os selv og andre for fare.”

Også økonomien har været en udfordring:

”Det har været skræmmende at holde lukket fordi det, vi tre frisører her i salonen laver, er noget, vi alle har drømt om. Salonen er jo på en eller anden måde blevet vores barn. Det har været hårdt ikke at vide, om vi ville gå konkurs. Lukningen har helt klart haft økonomiske konsekvenser. Vi har været så privilegerede, at vi har kunne udbetale løn til os selv en enkelt gang, men vi har ikke nået at spare nok op til at kunne udbetale løn flere gange,” siger han også tilføjer:

”Vi har søgt kompensation fra staten, men har ikke fået nogen endnu. Næste husleje er lige om hjørnet, og der er stadig behov for at bestille produkter hjem. Det koster også penge. Derfor er vi nødt til at få svinget saksen nu. Derudover har mine to kollegaer begge børn, og de har haft problemer med arbejdstiderne. Børnepasningen er nemlig ikke faldet på plads, og det giver også et tab økonomisk. Situationen er med andre ord ikke optimal endnu.”

En udfordring, som dog ikke har presset Nick endnu, er hjemmeklipninger, som ellers har været vældig populære efter Søren Brostrøm kastede sig ud i en.

”Jeg har ikke reddet nogle hjemmeklipninger her den første dag. Folk har været rigtig flinke til at lade vær med at gøre noget selv. Men jeg ved, at der kommer nogen. Og jeg ved, at der også kommer nogen, som har prøvet af hjemmefarve. Så hjemmeklipningerne er på vej.”