Valgforberedelse på første række med Radikal Ungdom

Kom med Radikal Ungdom til Bruxelles, hvor de sammen forbereder sig til Europa-Parlamentsvalget i maj. I en reportage fra Europas kerne fortæller Jesper de Linde om besøget og om, hvorfor han er så vild med Europa.
Af Jesper de Linde, Radikal Ungdom

Solen har knapt nok set dagens lys, da vi mødes i lufthavnen klokken 06:00. 20 trætte RU’ere står i en cirkel og er både spændte og trætte på samme tid. Snart sætter vi os ind i et SAS fly, der skal transportere os til den europæiske magts centrum, Bruxelles. I de næste fem dage skal vi opleve og lære mere om EU: En bedre måde at forberede sig på det nærtforestående EP-valg findes vidst ikke.

Valget til Europa er afgørende. For i en tid hvor de højreradikale kræfter vokser sig større og stærkere, og hvor mistroen til det europæiske samarbejde tiltager, har vi brug for et EU, der står stærkere sammen end nogensinde før. Vi står over for en voksende klimakrise, flygtningestrømme og sikkerhedspolitiske trusler fra Rusland og Kina. Og Danmark kan ikke klare disse udfordringer selv. Det kan ingen lande i Europa, men vi kan løfte i flok, og sammen er vi stærkere. Dette EP-valg skal bane vejen for dette samarbejde. For hvad vil vi helst, Europa eller kaos?

Vi ankommer sent til byen og efter en kort rundtur i den multikulturelle by Bruxelles, er det tid til at få en dyb og lang søvn på vores hostel, som ligger i bydelen Stalingrad.

Mandag morgen drager vi mod Europa-Parlamentet, hvor vi skal mødes med Morten Helvegs kontorchef og politiske rådgiver Ann-Sophie Lemvigh og Sissel Van Run-Kvist, der arbejder som politisk rådgivere i den liberale gruppe, ALDE.

Synet af den smukke parlamentsbygning får virkelig europæeren frem i en. Betragtningen af parlamentsbygningen får mig til at tænke tilbage på, hvorfor EU blev stiftet. Den ekstremt giftige nationalisme havde næsten lagt vores kontinent i ruiner og kostede flere millioner menneskeliv. Efter 2. Verdenskrig fandt vi så modgiften til nationalismen. Et fælles Europa, som byggede på fred og samhandel. Da vi kort efter står midt i parlamentet, hvor man kan høre både fransk, tysk og spansk fra alle vinkler, vidner det om den udvikling Europa har gennemgået, og hvordan det har udviklet sig til et levende samarbejde mellem europæiske nationer.

Mødet med Ann-Sophie og Sissel er inspirerende. At høre dem tale med den største begejstring om deres arbejde i EU får en til selv at overveje, om Bruxelles måske skulle være den kommende arbejdsplads. Vi får et gennemgående indblik i både Morten Helveg Petersens hverdag og i samarbejdet i ALDE. For mig personligt har det givet mig en større forståelse for, hvordan det europæiske system hænger sammen: E forståelse, der er vigtig frem mod valget.

Mange danskere ser EU som et fjernt projekt, og mange ved ikke, hvad EU gør for dem. Det er afgørende for det kommende valg er, at vi som repræsentanter for det europæiske samarbejde kan fortælle, hvad EU gør for dig, og dermed gøre EU mere spiseligt.

Vores tur bringer os videre hen til kommissionen, som nok allermest er kendt for det sted, hvor vores egen Margrethe Vestager har sin daglige gang som konkurrencekommissær. Denne gang var der desværre ikke tid til at mødes med vores eget idol, men vi havde heldigvis den store ære at mødes med hendes politiske rådgiver Mette Dyrskjøt. Med sin lidenskab og vittighed tog hun os en tur med ind i dagligdagen i kommissionen. I kommissionen mødtes vi også med Ulrik Trolle, som sidder i kommissær Sir Julian Kings kabinet. Mens vi sad rundt om det store runde bord i VIP mødelokalet gav han os et indblik i EU’s sikkerhedspolitik. I kommissionen sluttede vi af med et møde om EU’s humanitære samarbejde og krisestyring, hvor vi kom ind i selve maskinrummet, hvor vi mødtes med den karismatiske cypriotiske kommissær Christos Stylianides. Store landkort, der viste hvor naturkatastrofer havde ramt i verden, Tv-skærme der viste Brexit forhandlingerne og fortællingen om den europæiske indsats i Mozambique og hjælpen der kom under skovbranden i Sverige gjorde stort indtryk på mig. Det viste mig for alvor at det europæiske projekt er vejen frem, og at samarbejde altid vinder.

Som kampagneleder for Philip Tarning-Andersen, én af vores dygtige kandidater til Europa-Parlamentet, er jeg nu klædt på til valgkamp. For jeg har nu set, hvordan de forskellige kamre i EU fungerer, hørt om det store arbejde på tværs af nationer og følt den gejst, der florerer i det europæiske projekt.

Turen til Bruxelles har lært mig, at vi skal ud og overbevise den danske befolkning om, at Danmarks forbehold er en hæmsko. For vi håndterer de største problemer i verden ved at løfte i flok. Vi er dem, der vil tage arbejdstøjet på og knokle hårdt for et grønnere, friere og stærkere Europa.

Det ville være naivt at tro, at EU er perfekt, men aldrig har samarbejdet i Europa været vigtigere, Og vi har alle et ansvar for at bære det videre. Radikal Ungdom er klar til Europaparlamentsvalget. Er du?