Vil du vores eller DF’s retning, Mette Frederiksen?

Med mindre end et halvt år til folketingsvalget, gik Mette Frederiksen, Kristian Thulesen Dahl og Morten Østergaard på scenen til årets første partilederdebat foran 400 radikale nytårsstævnedeltagere.
Debatten, som blev sendt på TV2 News, kom vidt omkring varme emner i dansk politik, og med Thulesen Dahl ved sin venstre side og Østergaard ved sin højre, blev Mette Frederiksens valg flere gange trukket skarpt op: Vil Socialdemokratiet blive ved med at bevæge sig i DF’s retning, spurgte den radikale politiske leder og tidligere regeringsmakker.

For mens den socialdemokratiske formand mener at have flyttet sit parti væk fra Radikale på udlændingeområdet, er der stadig en lang række andre områder, hvor de to partier har meget tilfælles, lød det.

"Socialdemokratiet står præcis der på udlændingeområdet, hvor vi gerne vil være. Jeg mener hvert et ord. Har vi flyttet os? Ja. Og det er jeg glad for".

"Vi har flyttet os væk fra jer på udlændingeområdet. Og det er godt for Danmark. Når det så er sagt, så er der det grønne, der er miljøet, naturen, klimaet, og der er uddannelse, sundhed, et opgør med centralisering og en ordentlig velfærdsøkonomi. Der kan vi stadig rigtig rigtig meget sammen", forsatte hun.

Her er tre radikale nedslag fra debatten:

Østergaard om Sjælsmark-børn: Lad nu de børn få et liv som andre børn
Forholdene for de mere end 100 børn af afviste asylansøgere, der bor på udrejsecenter Sjælsmark har været debatteret og kritiseret i den forgangne tid. Senest konkluderede Ombudsmanden i december, at forholdene "vanskeliggør børnenes opvækst og begrænser deres muligheder for naturlig udvikling og livsudfoldelse".

Mens Radikale vil give børnefamilierne lov at bo uden for centeret ind til hjemrejsen er aftalt, afviser Socialdemokratiet. Partiets formand Mette Frederiksen blev spurgt:

Du vil jo gerne være børnenes statsminister. Er det også asylbørnenes statsminister. Skal de have det bedre?

"Det korte svar er ja", indledte hun og forsatte:

"Det er jo en ulykkelig situation, børnene befinder sig i. Men mest af alt fortæller det jo historien om et flygtningesystem, der ikke fungerer".

Helt konkret Mette Frederiksen, hvad skal være bedre for de her børn, hvis du får magten?

"Jeg tror vi har behov for at børnene får en hverdag, der giver mere plads til at have en barndom".

Skal der kunne laves mad i de her boliger, Mette Frederiksen?

"Jeg tror ikke, det er afgørende, om man laver maden. Maden skal selvfølgelig være i orden. Men jeg tror, det, vi skal søge efter at finde, er en mulighed for, at der bliver mere barndom. Men vi bliver også nødt til at holde fast i, at de her familier er afviste. Så det er et dilemma".

Kristian Thulesen Dahl lod forstå, at han ikke tror, at "forholdene er så ringe, som de bliver gjort til lige nu".  Mens det fra Morten Østergaard blev til en opsang og en opfordring til Socialdemokratiet:

"Folk er jo med rette forargede over, at vi lever i det her fine samfund, hvor det går bedre, end det har gjort i ti år, og så er der børn, der skal bo på en institution, hvor deres forældre ikke kan få lov til selv at koge broccoli til dem, hvis det er det, de har lyst til. Med 51 indberetninger til Hørsholm Kommune. Intet andet sted i det danske samfund ville vi acceptere sådanne forhold. Det gør vi kun, fordi det er den her type børn, men de er bare børn og de burde behandles som børn".

"Lad nu de børn få lov at få et liv som andre børn. Præcis som den gang vi sad i regering sidst, hvor vi sagde, at børnefamilier bor ikke i udrejsecentre med mindre deres udrejse er planlagt. Det var vi enige om. Det er ikke en ny problemstilling. Det kan vi være enige om igen, hvis du Mette, vælger vores vej i stedet for Kristians".

R: Lindholm er dyr symbolpolitik
Også det kommende udrejsecenter Lindholm for kriminelle afviste asylansøgere og udlændinge på tålt ophold fik opmærksomhed i debatten. En løsning til 759 mio. kr., som Socialdemokratiet hverken kan erklære sig for eller imod og derfor i sidste ende stemte gult til. Mette Frederiksen forklarede, at hun på den ene side mener, "det virker som en meget, meget dyr løsning" men på den anden side synes godt om tanken bag:

"Vi støtter idéen om at have et center for kriminelle asylansøgere og folk på tålt ophold. Men om regeringen og DF har fundet den rette løsning, er jeg i tvivl om", sagde hun da Morten Østergaard overtog ordet.

"Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om", konstaterede han og fortsatte, "det har de ikke".

"De penge kan bruges langt bedre. Vi kunne have sløjfet alle uddannelsesbesparelserne på næste års finanslov, hvis man ikke skulle bruge pengene nede på en ø i Stege Bugt".

Det fik den socialdemokratiske formand til at spørge sin tidligere regeringspartner, hvordan man så får de mennesker, det drejer sig om, til at rejse ud af Danmark?

"Det skal jeg fortælle dig. Det er heller ikke en ny problemstilling. Der var ved at blive en hjemsendelsesaftale med Iran, ind til vores integrationsminister fik dem fornærmet i en grad, så det ikke kunne lade sig gøre. Det eneste, der fungerer her, er internationalt samarbejde".

"Men ind til vi har fået de aftaler, skal de jo være et sted. Og der har du to bud nu. Der er det der til 759 mio. Lindholm i Stege Bugt. Og så er der vores bud", lød svaret fra den radikale politiske leder, som tidligere har præsenteret et forslag om at sprede de kriminelle udlændinge og folk på tålt ophold på flere mindre centre og i øvrigt give dem mulighed for at vælge en fodlænke i stedet for at bo på et center".

Radikale: Afskaf fattigdomsydelserne
Integrationsydelse, kontanthjælpsloft og 225-timers regel splittede også panelet under nytårsstævnedebatten. For uligheden er stigende i Danmark, og spørger man Radikale Venstres politiske leder har fattigdomsydelserne, som Dansk Folkeparti har været med til at vedtage, en stor del af skylden.

Men Kristian Thulesen Dahl er ikke umiddelbart klar til at ændre på ydelserne, som er blevet heftigt kritiseret for at bringe børn i fattigdom. Socialdemokratiet ønsker en såkaldt ydelseskommission, der skal se på problemet. Men selv ikke her kan Dansk Folkeparti være med uden forbehold:

"Hvis vi kan finde en model, der handler om at finde ud af, hvordan vi kan undgå, at danske familier og danske børn rammes utilsigtet af nogle ydelsesniveauer, som vi har lavet for, at Danmark ikke skal være et særligt attraktivt land for udlændinge, så er vi med på det".

Så du er med til en ydelseskommission for ydelser til danskere?

"Ja og det her er jo svært, og juridisk får vi altid at vide, at folk skal behandles ens og alt det her. Men sagen er jo, at vi ønsker ikke, at Danmark skal have så høje ydelser, at vi bliver et særligt attraktivt land for udlændinge at søge til".

Udmeldingen fra Thulesen Dahl afstedkom en opfordring til Mette Frederiksen fra Morten Østergaard:

"Det bliver jo glasklart her: Vil du acceptere fattigdom i Danmark, når bare det er udlændinge, der er fattige? Det er jo det Kristian siger" lød det fra den Radikale partileder, som fortsatte:

"Jeg synes ikke, fattigdom har en farve. Fattigdom er fattigdom, og børn er børn. Og hvis de vokser op i fattigdom, så kommer det til at forfølge dem resten af deres liv, og derfor er det jo et valg Mette: Skal vi ikke afskaffe integrationsydelsen? Man får ikke rabat i supermarkedet, fordi man lige er kommet hertil, og derfor må der være ens ydelser for alle. Ingen skal leve i fattigdom, hverken dem der lige er kommet hertil, eller dem der er født her".

Mette Frederiksen slog fast, at hun "selvfølgelig ikke vil være med til at diskriminere", men at Socialdemokratiet støtter idéen om, at man skal optjene rettigheder, når man kommer til Danmark:

"Fordi vi har en samfundsmodel med universel adgang, er vi udfordret, når der kommer flere hertil, end vi kan få i arbejde", lød begrundelsen.

Omtalte personer

Morten Østergaard MF