Radikalt, maj 2018

Det er ikke politik. Det er hjerteblod

"Vi har lavet en handlingsplan for reel integration med dem, den handler om. Vi har fundet konkrete løsninger som tager livtag med de allerstørste integrationsproblemer: At børn med indvandrerbaggrund ikke har samme muligheder i livet. At deres forældre deltager mindre på arbejdsmarkedet. At vi lever stadigt mere opdelt."

Læs om det radikale integrationsudspil

Hvad skiller os ad?

En solskinssøndag i Husum samlede vi ti mennesker. Fem kommer fra såkaldt ghetto-bebyggelse. Det gør de andre ikke. Målet var at teste, om der i virkeligheden er så meget, der skiller os ad, som medierne og mange politikere siger.

Se hvordan det gik

Det er fake – og det er farligt

"Det her viser jo, at det ikke er sådan, at alle grupper har et grundlæggende ønske om at have korrekte forestillinger og kun beskæftige sig med sande ting. Det er ikke altid en fejl, at folk deler falske nyheder."

Sådan siger professor ved Aarhus Universitet Michael Bang Petersen, der har forsket i fake news. Radikalt har talt med ham om fremtiden er sand eller falsk.

Læs interviewet
"Fake news er både et demokratisk og sikkerhedsmæssigt problem." - Tre hurtige til Zenia

Hvor dansk er det at være Radikal?

Ida Auken har skrevet en bog om, hvad hun forstår ved at være dansk. Men kan man skrive sådan en bog og samtidig have Radikale Venstre i hjertet? Det har nogen medlemmer sat spørgsmålstegn ved, derfor har Radikalt mødt Ida til en snak om bogen og hendes holdninger.

Læs interviewet med Ida

Frem med Folketingskandidaterne

Rundt om i landet er de forskellige foreninger og kredse ved at finde deres folketingskandidater. Radikalt har mødt en af de nyvalgte kandidater.
Mød Jeppe Trolle

Klima-hvad-for-noget

Det nye klimaudspil fra Radikale Venstre er grønt og visionært. Men hvad pokker står der egentlig i det? Radikalt bringer her en quickguide til klimaudspillet for dummies.
Bliv klogere på klimaudspillet

Demokratiske klik?

Danmark har fået et parti, der tror på, at alting skal afgøres direkte af borgerne via afstemninger på nettet. Den fremgangsmåde sværger det italienske parti Femstjernebevægelsen også til. Et parti, som vandt flest stemmer ved valget i Italien i 2017. Men hvad betyder denne nye form for direkte demokrati. Er det indflydelse eller indbildning?

Få ekspertens vurdering

Margrethe Vestager 50 år

Det blev fejret med manér på Christiansborg, da Margrethe Vestager rundede de 50 år. Se billeder fra receptionen her, eller oplev de tre taler fra Svend Thorhauge, Morten Østergaard og Sofie Carsten Nielsen.

Morten Østergaard

"Margrethe, for pokker da, sikke et tiår der er gået, siden vi stod i et lidt mindre lokale i den anden ende af borgen og fejrede din 40 års fødselsdag. Tænk, hvad du har opnået og udrettet. Politisk og personligt."
Se Mortens tale

Sofie Carsten Nielsen

"Du har en eller anden særlig evne, som de færreste af os andre har. Måske er det bare Ølgod, der gør det. Den altid åben præstegård. Måske er det bare god gammeldags, protestantisk, og ind i mellem pisseirriterende, etik."
Se Sofies tale

Svend Thorhauge

"Du er alt andet end urørlig. Uretfærdighed rammer dig som en pæl gennem maven, og som hos P. Munch handler det for dig om at mindske smerten i verden. Ikke med smertestillende medicin, men gennem styrket immunforsvar."
Se Svends tale

Månedens facebookbrøl

Morten Østergaard lavede et opslag på sin facebook-side, som hurtigt fik stor opmærksomhed. Han delte et billede af to 22-årige danskfødte mænd, der har opført sig ens igennem livet. Alligevel har kun en af dem dansk statsborgerskab, da han er født af indfødte danske forældre. Det vakte en del forargelse, og Birgit Arbirk skrev følgende på Mortens opslag.

Vær med i debatten

Vær med til at udvikle politik

Er det dig, der skal være med til at skabe debat om Radikale Venstres uddannelsespolitik? Eller erhvervs- og vækstpolitik? Eller skal du med på valgkampskickstart den 5.- 6. maj i Odense?

Se mulighederne for at være med
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter