Radikalt, marts 2018

Virkeligheden kalder

Imens de andre partier skændes på Christiansborg om, hvordan integrationen skal lykkes, er Morten Østergaard draget til Vollsmose, Gellerup og Mjølnerparken for at mødes med dem, der bor der. Her har han talt med alt fra tidligere bandemedlemmer til pædagogerne i de lokale børnehaver. En tur, som har gjort ham klogere på, at vi alle kæmper for det samme mål om bedre integration.

Se videoer fra besøget

Første dag i Vollsmose

"Beboerne er dybt berørte af debatten om det boligområde, som de kalder hjem. Ingen jeg mødte fornægter problemerne. Med ledighed. Med ballademagere. Men de synes primært vi udefrakommende bruger problemerne til at dunke dem i hovedet med i stedet for at gøre noget ved det. De genkender ikke deres hverdag i den politiske debat og mediebilledet."

Virkeligheden kalder på handling

"Bag beboernes frustrationer over den megen negative omtale, lurer også helt reelle problemer. Afstumpede kriminelles hærgen. Organiseret kriminalitet. Unge ballademagere. Jeg fik snakket med folk om det hele. Som har levet i det. Siddet i fængsel for alvorlig bandekriminalitet og har lagt det bag sig."
Se videodagbogen

Vi skal turde sætte forventningerne højere

"Hvorfor bliver nogen boende i Vollsmose i årtier uden at kunne forestille sig at bo et andet sted? Hvorfor har nogen, der er født der, været fast besluttet på, at der skulle deres egne børn i hvert fald ikke vokse op? På min tredje dag i Vollsmose mødte jeg dem allesammen."

Gellerup kalder

"Ærlighed om problemerne er der masser af. Men også en klar fornemmelse af, at der igen og igen rettes bager for smed, når symbolpolitikken ruller ud fra Christianborg. Det er tid til at arbejde sammen. Det starter med, at vi lytter. Og ser nuancerne."
Se videodagbogen fra Gellerup

Vi skal tale sammen

I fem år har Thomas Skov Jensen boet i Vollsmose i Odense. Han er træt af, at de fleste politikere taler om ham og hans naboer uden at have oplevet stedet selv. Han håber, at flere vil komme forbi og tale med dem, som lever her.

Mød Thomas

Der er penge i børnene

"Det er vigtigt at investere i børnene." Det er en påstand, som man ofte hører fra radikale rundt om i hele Danmark. Det lyder smukt. Men kan det betale sig? Radikalt har kigget nærmere på en af de forskere, som har kolde økonomiske argumenter for, at det betale sig at putte penge i børnene.

Politikerlede er en del af præmissen

Christiansborg er en arbejdsplads ulig de fleste andre. Men hvordan ser den ud for en tidligere rådgiver, der ikke længere arbejder der? Hvad tager han med, og hvordan ser han Borgen, når han nu kigger udefra? Læs refleksionerne fra Morten Østergaards tidligere rådgiver, Jakob Blomgren.

Læs interviewet med Jacob Blomgreen

Talentjagten er skudt i gang

Rundt om i landet er jagten på nye folketingskandidater skudt i gang. Men hvordan kommer man i betragtning? Hvad kræver det? Og nytter det overhovedet noget? Det og meget mere giver Landsformand Svend Thorhauge svar på, ligesom han giver tre gode grunde til, hvorfor man bare skal kaste sig ud i det.

Vær med til at udvikle radikal politik

Er det dig, der skal være med til at skabe debat om Radikale Venstres uddannelsespolitik? Eller har du lige de sidste guldkorn til den radikale europapolitik? Eller vil du være med til at give FNs verdensmål lokal forankring? Der er rig mulighed for at gøre sig gældende i den kommende tid.

Se muligheder og aktuelle aktiviteter her
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter